Liczby wymierne - odpowiedzi do zadań
Zadanie 1
Odległość na osi
liczbowej między największą i najmniejszą spośród liczb: 
jest równa
A.
B.
C.
D.
Rozwiązanie:
Najmniejsza liczba: -
Największa liczba:
stąd:

Najmniejsza liczba: -
Odpowiedź: B
Zadnie 2
Zadnie 2
Liczbą większą od
jest
A.
B.
C.
D. 
Rozwiązanie:
W rozwiązaniu zadania wykorzystujemy informacje:
1. zmniejszając licznik zmniejszamy wartość całego ułamka
2. zwiększając licznik zwiększamy wartość całego ułamka
3. zmniejszając mianownik zwiększamy wartość całego ułamka
4. zwiększając mianownik zmniejszamy wartość całego ułamka
Sprawdzamy, która z liczb jest większa od
Sprawdzamy, która z liczb jest większa od
A.
ułamek po skróceniu przez 100 jest równy 
B.
zmniejszamy mianownik, zwiększamy wartość ułamka, czyli
> 
C.
zwiększamy mianownik, zmniejszamy wartość ułamka, czyli
< 
D.
zmniejszamy licznik, zmniejszamy wartość ułamka, czyli
< 
Odpowiedź: B
Zadanie 3
Zadanie 3
Rozwinięcie
dziesiętne ułamka
jest równe 0,1(378).
Na pięćdziesiątym
miejscu po przecinku tego rozwinięcia znajduje się cyfra
A. 1 B.
3 C.
7 D. 8
Rozwiązanie:
Cyfry rozwinięcia dziesiętnego 378,
378... powtarzają się co 3.
50 cyfra tego rozwinięcia to:
3 ·
16 = 48 czyli 50 = 48 + 2
W takim razie pięćdziesiąta cyfra tego rozwinięcia jest taka
sama jak cyfra druga, czyli jest równa 3.
Odpowiedź: B
Zadanie 4
Na osi liczbowej liczba równa wartości wyrażenia arytmetycznego
A. - 1 i -0,5 B. -0,5 i
0 C. 0 i 0,5 D.
0,5 i 1
Obliczamy wartość wyrażenia:
͌ - 0,3
Rozwiązanie przedstawiamy na osi liczbowej

Rozwiązanie przedstawiamy na osi liczbowej
Rozwiązanie wyrażenia
leży
pomiędzy -0,5 i 0.
Odpowiedź: B
Zadanie 5
Odległość między
punktami, które na osi liczbowej odpowiadają -2,3 i
jest równa
A.
B.
C.
D. 
Rozwiązanie:
Odległość pomiędzy punktami:

Odpowiedź: D
Zadanie 6
W klasie III a
liczba dziewcząt stanowi
liczby wszystkich uczniów tej klasy.
W klasie III a
A. jest więcej
chłopców niż dziewcząt.
B. liczba dziewcząt
stanowi
liczby chłopców.
C. jest dwa razy
więcej dziewcząt niż chłopców.
D. stosunek liczby chłopców do
liczby dziewcząt jest równy 1 : 3
Rozwiązanie:
Jeżeli dziewczęta stanowią
liczby wszystkich uczniów, to chłopcy stanowią
wszystkich
uczniów. W szczególności chłopców jest mniej niż dziewcząt, a
dokładniej dziewcząt jest dwa razy więcej niż chłopców.
Odpowiedź: C
Zadanie 7
Uczniowie klas trzecich pewnego
gimnazjum pojechali na wycieczkę pociągiem. W
każdym zajętym przez nich przedziale było ośmioro uczniów. Jeśli
w każdym przedziale byłoby sześcioro uczniów, to zajęliby oni o
3 przedziały więcej. Ilu uczniów pojechało na tę wycieczkę?
Rozwiązanie:
Oznaczymy
przez n
liczbę uczniów, którzy pojechali na wycieczkę
Wiemy,
że zmieścili się oni w
przedziałach.
Gdyby
zwiększyć liczbę przedziałów o 3, to w każdym przedziale byłoby
6 uczniów.
Stąd
mamy:

3n
+ 72 = 4n
72 = 4n
– 3n
72 = n
Odpowiedź: Na wycieczkę
pojechało 72 uczniów
Zadanie 8
Dane
są cztery wyrażenia
I.
II.
III.
IV. 
Największą
wartość ma wyrażenie:
A. I
B. II C.
III D. IV
Rozwiązanie:
Wykonujemy obliczenia:
Wykonujemy obliczenia:
Zadanie 9
Zaokrąglenie
ułamka okresowego 9,2(6) z dokładnością do 0,001 jest równe
A.
9,262 B. 9,263 C. 9,266 D. 9,267
Rozwiązanie:
Zaokrągleniem
ułamka 9,2(6) do 0,001 jest liczba
9,6666666666666..... =(w przybliżeniu) 9,267
9,6666666666666..... =(w przybliżeniu) 9,267
Odpowiedź: D
Komentarze
Prześlij komentarz