Liczby wymierne - odpowiedzi do zadań

Zadanie 1
Odległość na osi liczbowej między największą i najmniejszą spośród liczb:
jest równa
A.                                 B.                                       C.                        D.
Rozwiązanie:

Najmniejsza liczba: - Największa liczba:    stąd:

Odpowiedź: B

Zadnie 2
Liczbą większą od jest
A.                           B.                       C.                           D.
Rozwiązanie:
W rozwiązaniu zadania wykorzystujemy informacje:
1. zmniejszając licznik zmniejszamy wartość całego ułamka
2. zwiększając licznik zwiększamy wartość całego ułamka
3. zmniejszając mianownik zwiększamy wartość całego ułamka
4. zwiększając mianownik zmniejszamy wartość całego ułamka

Sprawdzamy, która z liczb jest większa od 
A. ułamek po skróceniu przez 100 jest równy
B. zmniejszamy mianownik, zwiększamy wartość ułamka, czyli >
C. zwiększamy mianownik, zmniejszamy wartość ułamka, czyli <
D. zmniejszamy licznik, zmniejszamy wartość ułamka, czyli <
Odpowiedź: B

Zadanie 3
Rozwinięcie dziesiętne ułamka jest równe 0,1(378).
Na pięćdziesiątym miejscu po przecinku tego rozwinięcia znajduje się cyfra
A. 1                                        B. 3                                  C. 7                                  D. 8
Rozwiązanie:
Cyfry rozwinięcia dziesiętnego 378, 378... powtarzają się co 3.
50 cyfra tego rozwinięcia to:
3 · 16 = 48 czyli 50 = 48 + 2
W takim razie pięćdziesiąta cyfra tego rozwinięcia jest taka sama jak cyfra druga, czyli jest równa 3.
Odpowiedź: B
Zadanie 4
Na osi liczbowej liczba równa wartości wyrażenia arytmetycznego znajduje się między
A. - 1 i -0,5                               B. -0,5 i 0                               C. 0 i 0,5                         D. 0,5 i 1

Obliczamy wartość wyrażenia:͌ - 0,3

Rozwiązanie przedstawiamy na osi liczbowej

Rozwiązanie wyrażenia leży pomiędzy -0,5 i 0.
Odpowiedź: B
Zadanie 5
Odległość między punktami, które na osi liczbowej odpowiadają -2,3 i jest równa
A.                             B.                       C.                  D.
Rozwiązanie:
Odległość pomiędzy punktami:

Odpowiedź: D
Zadanie 6
W klasie III a liczba dziewcząt stanowi liczby wszystkich uczniów tej klasy.
W klasie III a
A. jest więcej chłopców niż dziewcząt.
B. liczba dziewcząt stanowi liczby chłopców.
C. jest dwa razy więcej dziewcząt niż chłopców.
D. stosunek liczby chłopców do liczby dziewcząt jest równy 1 : 3
Rozwiązanie:
Jeżeli dziewczęta stanowią liczby wszystkich uczniów, to chłopcy stanowią wszystkich uczniów. W szczególności chłopców jest mniej niż dziewcząt, a dokładniej dziewcząt jest dwa razy więcej niż chłopców.
Odpowiedź: C
Zadanie 7
Uczniowie klas trzecich pewnego gimnazjum pojechali na wycieczkę pociągiem. W każdym zajętym przez nich przedziale było ośmioro uczniów. Jeśli w każdym przedziale byłoby sześcioro uczniów, to zajęliby oni o 3 przedziały więcej. Ilu uczniów pojechało na tę wycieczkę?
Rozwiązanie:
Oznaczymy przez n liczbę uczniów, którzy pojechali na wycieczkę
Wiemy, że zmieścili się oni w przedziałach.
Gdyby zwiększyć liczbę przedziałów o 3, to w każdym przedziale byłoby 6 uczniów.
Stąd mamy:

3n + 72 = 4n
72 = 4n – 3n
72 = n
Odpowiedź: Na wycieczkę pojechało 72 uczniów
Zadanie 8
Dane są cztery wyrażenia
I.                      II.                          III.                  IV.
Największą wartość ma wyrażenie:
A. I                                 B. II                                      C. III                                   D. IV
Rozwiązanie:

Wykonujemy obliczenia:
                                            Odpowiedź: B
Zadanie 9
Zaokrąglenie ułamka okresowego 9,2(6) z dokładnością do 0,001 jest równe
A. 9,262                           B. 9,263                          C. 9,266                       D. 9,267
Rozwiązanie:
Zaokrągleniem ułamka 9,2(6) do 0,001 jest liczba

9,6666666666666..... =(w przybliżeniu) 9,267
Odpowiedź: D

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Liczby całkowite

Liczby wymierne część II - ułamki dziesiętne

Liczby wymierne część I - ułamki zwykłe